We onderscheiden 4 verschillende Google advertentie campagnes:
1 Search Campagne
2 Display Campagne
3 Remarketing campagne
4 Video Youtube campagnes
Search Campagne:
Als men op Google een zoekopdracht ingeeft dan verschijnen de zoekresultaten. Bovenaan ziet men dan als eerste de advertenties die betrekking hebben op de zoekopdracht. De advertenties lijken op de gewone organische zoekresultaten van Google maar het woord “advertentie” staat er voor. De adverteerder kan zoekwoorden opgeven en een bod per klik. Google zal de advertenties bovenaan plaatsen met het hoogste bod per klik en waarop het meest geklikt wordt. Het heeft voor Google geen zin om een advertentie met het hoogste bod bovenaan te plaatsen als er er niet op die advertentie geklikt wordt, want dan verdient Google niets.
Je moet niet te veel zoekwoorden opgeven , want dan klikken teveel mensen op je advertentie die geen klant worden. Als een sushi-afhaal-shop adverteert met de zoekwoorden eten thuisbezorgen, dan klikt iemand die een pizza wil bestellen ook op die advertentie. Het Sushi restaurant betaalt dan misschien 50 cent om een potentiële klant naar zijn website te trekken terwijl die klant meteen de website verlaat (Bouncen) omdat hij dan ziet dan het geen pizza restaurant is. De Bounce-rate mag maximaal 80% zijn. De CTR Click Through Rate bij search advertenties moeten meer dan 3% zijn. De kunst is om voor zo min mogelijk geld goede klanten naar je website te lokken. Dit doe je door veel verschillende campagnes en advertenties te maken en veel te fine-tunen en te experimenteren. En je kunt elke dag weer bijsturen. De meeste externe bureaus werken met maandabonnementen en kijken maar eens per maand even naar de lopende campagnes.
Google analytics
Met Google Analytics kun je alle statistieken van je website bekijken en dus ook het succes van je Google advertenties en je promotiecampagnes op socialmedia.
Google Display campagne:
De Google Display advertenties verschijnen op duizenden verschillende websites. De mensen krijgen deze advertenties en banners ongevraagd te zien. De mogelijkheden voor het maken van Display campagnes zijn zeer uitgebreid. Verschillende kopregels en advertentieteksten kunnen gecombineerd worden en voor verschillende websites zijn ook verschillende afmetingen van de advertentie-banners nodig.
Doelgroep selecteren:
Je kunt je doelgroep selecteren op regio (Land, plaats, regio, radius en postcode).
Op geslacht , leeftijd, gehuwd, inkomen, taal
Op interesses van het publiek zoals reizen, dansen , muziek , recente koopintentie
Op vergelijkbare doelgroepen, langetermijn levensfeiten, levens mijlpalen (trouwen)
Je kunt zelfs de website van je concurrent opgeven zodat de bezoekers van de website van je concurrent jouw advertenties te zien krijgen.
Het is vaak belangrijk dat Analytics de conversie kan meten. Hiertoe moet de code van analytics op de juiste pagina’s van je website geplaatst worden. Stel dat 500.000 mensen je advertentie te zien krijgen en 1% daarvan klikt op jouw advertentie (CTR1%) en komt uit op je website, dan komen er dus 5000 mensen naar je website. Als 10% van jouw websitebezoekers iets bestelt via de winkelwagen of een contactformulier invult, dan is de conversie 10%. Je kunt bij Google Conversiegerichte campagnes instellen. Via kunstmatige intelligentie zal Google de meest succesvolle advertenties aan de juiste doelgroep tonen. Er zijn diverse bied-strategieën.
Google Remarketing:
Als je een website over bijvoorbeeld fietsen hebt bezocht dan krijg je voortaan steeds advertenties over fietsen te zien. Je kunt een remarketing campagne opzetten zodat de bezoekers van je website nog een tijdje jouw advertenties te zien krijgen met als doel om ze alsnog over de streep te trekken.
Video campagne op Youtube
Je kunt je promotiefilms tussen de verschillende video’s tonen of tijdens een video die men aan het kijken is (in-stream).